Chutě Švédska: Úžasně rychlá Kladdkaka

Poznámka na úvod: Pokud vám zlobí náhled příspěvku na PC, tak je to bohužel chyba Bloggeru, kterou se snad poskytovateli podaří co nejdříve odstranit. Do té doby to budeme muset nějak vydržet. 

Před několika dny mi v e-mailu přistála nabídka na spolupráci s českým vydavatelstvím Smart Press. Tu jsem, jako zapálený milovník knih, okamžitě přijala. Když jsem nahlédla do nabídky jejich e-shopu, chvíli jsem tápala v tom, jakou knihu si vyberu. (Líbilo se mi totiž skoro všechno.) Můj zrak ale padl na knihu "Švédská kuchařka - Kulinářské tradice Severu" od Dominiky Wittenberg Gašparové a bylo vymalováno. Jako vystudovaná a zapálená skandinavistka jsem ji prostě a jednoduše musela mít. (Není nad to mít kousek Švédska u sebe doma. Ještě ke všemu, když do něj teď nemůžu.) Na knize je mimo jiné zajímavé to, že vyhrála 1. místo v soutěži o nejlepší skandinávskou kuchařku světa. Také se vám v ní trochu přiblíží švédská kultura. (Každá z 11 sekcí, jako Velikonoce, Vánoce nebo Fika se vám představí v předmluvě, ve které získáte možnost nahlédnout do severských zvláštností a tradic.)

K tomu jsem požádala i o knihu "Jak se fotografuje jídlo - Nafoťte si vlastní kuchařku", kterou napsala fotografka Alena Hrbková. Ne snad, že bych měla ambici fotit svoji kuchařku (i když, kdo ví?), ale už delší dobu si přeji vylepšovat své fotografické výstupy a tohle se mi zdálo být jako smysluplná cesta, jak toho jednoduše a celkem rychle dosáhnout. (Nemýlila jsem se. O tom svědčí trochu jiný vzhled fotek u dnešního článku.)



Vraťme se ale zase zpátky k pečení švédského čokoládového dortu/koláče, kterému se říká Kladdkaka. Jak vidíte z fotky, jedná se o takovou alternativu ke známějším brownies. Jeho základem je kakaové těsto, které má po vytažení z trouby hutnou konzistenci, ale uvnitř zůstává příjemně vláčné a měkké. Samotné pečení proběhlo v pořádku (pokud pomineme, že jsem na poslední chvíli zjistila, že nemám správnou formu). Příprava těsta zabere zhruba 10 minut a dalších 15 připadá na samotné pečení. Hotové "brownie" jsem pak (na švédský způsob) servírovala se zmrzlinou s příchutí čokolády a vanilky.




V případě, že byste si chtěli Kladdkaku upéct i vy vám dávám k dispozici recept, který bez nadsázky zvládne i méně nadaný začátečník.

Na přípravu budete potřebovat: 100 g másla, 100 g cukru krystal, 2 vejce, 3 lžíce kakaa, 200 g hladké mouky, 1 lžičku vanilkového cukru, špetku soli, mouku a tuk na vymazání formy (ideálně takové, které se dá sundat dno)

Postup je takový, že v plecháčku rozpustíte máslo. To pak dáte do mísy a do něj rozbijete vajíčka. K tomu všemu přidejte ještě krystalový cukr a vše zašlehejte do sebe. Odměřte si mouku, do ní dejte kakao, vanilkový cukr a špetku soli a potom tuhle sypkou směs zapracujte do vajec. Těsto pak nalijte do formy vymazané máslem, která bude dobře vysypaná moukou. (Není potřeba s tím jít moc do vrchu, těsto zůstává i po pečení placaté.) Potom už to jen šupněte do rozehřáté trouby (175 °C) na čtvrt hodiny. Voilá, a máte hotovo. 

*V současné chvíli už pokukuji po snových sušenkách Drömmar, tak mi dejte vědět, zda by vás zajímal recept. Někdy v budoucnu přijde na řadu i sladký Dammsugare (vysavač) a semla (typická velikonoční žemle se šlehačkou, která je naplněná mandlovou pastou). O semlách ve Švédsku koluje pověst, že je jeden král miloval tak moc, že se jich ujedl k smrti. (To ale bude souviset s tím, že do sebe dostal příliš mnoho kyanovodíku z hořkých mandlí, čímž došlo k jeho otravě.)





Nadšená jsem ale i z knihy o focení jídla. Jak můžete vidět, nachází se v ní spousta názorných fotek, které vás zasvětí do tajů stylingu a food fotografie, tak, aby tomu rozuměl i tímto oborem dosud nepolíbený laik. První část knihy se zaobírá nastavením fotoaparátu. Na stejných fotkách vedle sebe vidíte rozdílnost jednotlivých objektivů, nastavení barev a clony. Svou vlastní kategorii má i ISO. Potom už se jen zanoříte do dalších krásných fotek, na kterých vám autorka vysvětluje automatické a manuální ostření, důležitost volby správného inventáře, nebo jak to udělat, aby vám nápoj na fotce cákal z hrníčku. Vše navíc velmi nenásilnou formou, která vás podporuje v tom, abyste vzali foťák do ruky a začali to s ním trochu zkoušet. 

Pokud vám tedy jde o profesionálnější fotky jídla (ale i prakticky čehokoliv dalšího, jako je třeba kosmetika, nebo šperky), určitě vám vřele doporučuji se po této knize podívat.





Komentáře

  1. Kladdkaka vypadá skvěle! Mám čokoládové dezerty velmi ráda a tento působí jednoduše, tak jej snad brzy vyzkouším. :) Pro skandinávského nadšence jako jsi ty musela být kuchařka skvělé čtení.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pokud ho budeš zkoušet, tak dej vědět, jak to dopadlo. :) A ano, Skandinávii miluju, takže jsem ráda, že její kousek si mohu kdykoliv připravit i doma. :)

      Vymazat

Okomentovat

Vážená uživatelko, uživateli, děkuji za tvůj komentář.

Tvůj e-mail a osobní údaje, které mi odesláním komentáře dáváš k dispozici, budou využity pouze k tomuto účelu, kterým se rozumí přidání komentáře, včetně běžné statistiky návštěvnosti webu pro osobní účel.

Oblíbené příspěvky