Kulturní okénko: Na operu s Catherine

Žijeme v době, kdy mnoho mladých sleduje nejrůznější akce a programy divadel, aby udělali něco pro své kulturní vyžití. Není tedy žádným překvapením, že se při muzikálovém představení či veselohře setkáme s mnoha mladšími ročníky, (nejen s věkovou skupinou 40+, jak by si někdo mohl myslet).

Jak to ale chodí v případě, že vyrazíte na operu?

Ve středu jsem zavítala do Janáčkova divadla v Brně, kde od 19:00 měla místo nedokončená opera Giacoma Pucciniho, Turandot. Lístek byl za velmi příznivou cenu a fakt, že jde o operu sliboval, že půjde o něco mimořádného. I přesto část našeho hlediště zela z velké části prázdnotou. Pravděpodobně (hlavně) mladé diváky lákala více Králova řeč, která se odehrávala v Mahenově divadle, co by kamenem dohodil.

Co mne poněkud překvapilo, (jelikož nejsem velký milovník četby programů), bylo, že se celý děj odehrává v Číně. (Ano, přiznávám, že jsem očekávala nějakou veselohru o tlustém, italském kupci. :))

Děj nás přenesl do situace, kdy krásná princezna Turandot nutí své nápadníky odpovědět na 3 nezodpověditelné otázky a posléze jim všem nechá useknout hlavu. Věří totiž, že je vtělením dávné královny, kterou její manžel utrápil k smrti a proto se mužům vyhýbá. A jak už to tak bývá, vždy se najde někdo, kdo na princeznu vyzraje a všechno to nakonec dobře dopadne. :)

Opera Turandot, Zdroj: http://www.ndbrno.cz/opera/turandot

Co po hudební stránce - nemohu opeře absolutně nic vytknout. Miluji hudbu a klasiku, (pohled do orchestřiště byla pro mne pomyslná třešnička na dortu), takže jsem si ta tři dějství po hudební stránce velmi užívala. Hlavní postavy byly pěvecky velmi dobře vybrané a vyvážené. Stejně tak ale musím vyseknout poklonu všem ostatním - v jeden moment jsem na jevišti napočítala přes 65 lidí, kteří vytvořili jeden dokonale harmonický celek, (což může být pro mnoho z vás těžko k uvěření).


Každé dějství mělo úplně jinou atmosféru a sledovat, jak se vám celá situace doslova mění před očima mne velmi bavilo. Při přestávce po prvním dějství jsem se divila, že to jde tak rychle.
Co po stránce kulis - opět bylo představení velmi vydařené. V okamžicích, kdy jsem svoji koncentraci věnovala spíše jim, jsem nestačila žasnout nad tím důmyslným systémem propadlišť, světel, točen a všeho ostatního, co dělá divadlo divadlem. Pokud zde mám nějaké nadšené výtvarníky - rozhodně alespoň jednou v životě kvůli tomu doporučuji operu navštívit. Po herecké stránce je taktéž nutno uznat, že opera je ještě mnohem náročnější, než běžné divadelní herectví. 

Ve třetím dějství také přišla dlouho očekávaná a notorický známá Nessun Dorma, (kterou zná téměř každý, díky reklamě na jedno nejmenované rychlé občerstvení). Byl to opravdu velký zážitek.

Na tento okamžik jsem čekala celý večer. 

Z tohoto článku tedy plyne, že pokud máte rádi kulturu, pak by návštěva opery neměla chybět ve vašem repertoáru. Pokud máte obavu, že vás to nebude bavit, (i to se může stát, mne třeba k smrti nudí balet), nebo že nebudete rozumět, minimálně si na celou věc uděláte názor. Mimo jiné - celou dobu vám v divadle jedou titulky, takže se lépe orientujete v ději. 

Co však v žádném případě nezapomínejte je, že do opery je nutný vhodný oděv. Obléci se do kecek či do riflí je zde považováno za velké faux pas.




Komentáře

  1. Byla jsem mezi mladými, kteří šli na Královu řeč ten den. Ovšem jinak chodím na vše. Opera, činohra i balet. :-) Sama mohu doporučit balet Chvění. A z opery je moje srdcovka Carmen :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsem se hezky trefila. :) Když jsem jela do Janáčkova divadla, tak tam probudily pěkné davy. :) Na Turandot byl věkový průměr tak 35 a výše, ale pár mladých tam bylo také. Jinak balet - můj první, a asi i poslední, byl Romeo a Julie. Je krása, když to někdo umí, ale nevím, asi to není úplně můj šálek čaje. :)

      Vymazat
  2. Na opeře jsem nikdy nebyla, ale musí to být zážitek. Chtěla bych někdy nějakou operu navštívit. :) Já jsem milovník muzikálů! <3 Byla jsem již na několika muzikálech a byla to fakt bomba! Nejvíce se mi líbily Děti ráje! Mohla jsem se nachvilku vžít do dobu, ve které žili moji rodiče a zpívat Michalovo hity! Jedním slovem pecka! <3

    http://basic-whitegirl.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Vážená uživatelko, uživateli, děkuji za tvůj komentář.

Tvůj e-mail a osobní údaje, které mi odesláním komentáře dáváš k dispozici, budou využity pouze k tomuto účelu, kterým se rozumí přidání komentáře, včetně běžné statistiky návštěvnosti webu pro osobní účel.

Oblíbené příspěvky