Catherine testuje: Jesenická čokoláda XOCOLATL

Dnešní článek bych chtěla věnovat mému setkání s jednou českou manufakturou z Jeseníku, která vyrábí luxusní, ale zároveň cenově dostupné čokolády (nejen) pro radost. Není jí nikdo jiný, než XOCOLATL, nebo také jinak Jesenická čokoláda, za kterou stojí zkušený čokolatiér Marcel Šos. 

Hned na začátku chci uvést na pravou míru, že možnost ochutnávky čokolád z jeho dílny nepovažuji za spolupráci v pravém slova smyslu. Moje interakce s XOCOLATL se týká marketingové výpomoci v online prostředí. Technicky vzato mi byly tyto vzorky zaslány jen proto, abych věděla, co Jesenická čokoláda vyrábí/nabízí a mohla jsem to posléze trochu lépe uchopit. To, že jsem se s vámi chtěla o tuto zkušenost podělit je moje osobní iniciativa.



Abych pravdu řekla, na ochutnávku Jesenické čokolády jsem byla hrozně zvědavá. Nikdy dříve jsem o ní neslyšela. Když jsem ji ale začala hledat na internetu, všude jsem našla jen kupu pozitivních recenzí. Při telefonickém hovoru s panem Šosem jsem navíc zjistila, že se jedná o oblíbený suvenýr lidí, kteří jezdí do jesenických lázní. 


V balíčku, který mi od XOCOLATL přišel, bylo šest různých druhů čokolád. Nejmenší byla Kávová do kapsy (aktuálně ji na e-shopu bohužel nevidím), která vypadá jako tři spojená srdíčka. Dále pak čokoláda s malinami, čokoláda s konopím, Mlsný Buddha, čokoláda s portským a čokoláda Venezuela. (Jedná se o mix čistých čokolád, ochucených čokolád a čokolád s originální recepturou.)



Jako první jsem ochutnala Kávovou do kapsy. (Už jsem nějaké čokolády s kávou měla tu čest dříve ochutnat, ale moc nadšená jsem z nich nebyla. Takže jsem ani do téhle nevkládala žádná přehnaná očekávání.) A musím říct, že po vložení jednoho srdíčka do úst jsem na celou věc rapidně změnila svůj názor. Protože, pokud chcete něco vědět, tak tahle čokoláda s kávou je jedním slovem úžasná. 

Kromě toho, že má jasně patrnou smetanovou konzistenci (která se vám začne prakticky okamžitě rozplývat na jazyku v plnou čokoládovou chuť), chutná jako velmi kvalitní espresso. (Chtěla jsem si hned po její ochutnávce uvařit kávu, ale tato potřeba byla dost rychle zahnána kamsi do pozadí.) Oproti jiným čokoládám navíc nevyvolává "závislost" na tom si dát ještě. (To určitě znáte od normálních čokolád. Kousek sníte a musíte v tom pokračovat dál.) Pan Šos mi na to řekl, že tento pocit dostatku a spokojenosti po jednom soustu je způsobený tím, že nejde o čokoládu na bázi cukru.


Byla jsem hodně zvědavá i na Mlsného Budhu. Původně jsem tento název příliš nechápala, ale jakmile jsem ho zkusila, tak mi to všechno zapadlo do sebe. Mlsný Budha si totiž nejspíš ujíždí na českém perníku. :) Nebo mi to tak alespoň přišlo, protože jde o čokoládu s kořením. Na obalu, ani na e-shopu se neuvádí o jaké přesně jde, ale já osobně z čokolády hodně cítím kardamom. (Už jsem ale doma slyšela i to, že to někomu připomíná hřebíček. Tak kdo ví.) Rozhodně jde ale o velmi zajímavý kousek, který stojí za to ochutnat.

Hodně zvědavá jsem byla i na čokoládu s konopím. I když přiznávám, že jsem se jí trochu bála. Byla jsem ale ujištěná, že není čeho, protože neobsahuje psychotropní THC. (O čemž někdo možná řekne, že je to škoda. :)) Oproti jiným čokoládám má mírně hrubší texturu, ale tento fakt rozhodně nijak nesnižuje její kvalitu. 

Co se týče čokolády s portským, malinové a Venezuely, na ty ještě dojde. (Tím, že XOCOLATL čokoláda nevyvolává touhu sníst ji celou na EX jsem ji přejmenovala na dietní čokoládu, která dlouho vydrží.) Jsem si ale jistá, že budou všechny stejně výborné. Hezky krémové s plnou čokoládovou chutí, kterou občas ozvláštní nějaká pečlivě vybraná přísada.


Na závěr tohoto článku bych chtěla říct, že jsem ráda, že jsem získala možnost pracovat s někým, kdo bere kvalitu výroby čokolády vážně. Také musím konstatovat, že už na první sousto je to (v porovnání s jinými, a mnohdy i dražšími, značkami) opravdu poznat. Nejlépe ale samozřejmě uděláte, když ji vyzkoušíte osobně.*

*V současné chvíli má XOCOLATL k dispozici rozvoz dárkových balíčků se vzkazem po celém Česku. Takže můžete udělat radost sobě, nebo druhým. Kromě podpory lokálního výrobce získáte úplně jinou perspektivu, která vám v budoucnu pomůže rozlišit, která čokoláda je dobrá a za kterou se vůbec nevyplatí utrácet.

Už jste zkoušeli čokoládu od nějakého českého výrobce? Pokud ano, našli jste mezi ní a tou ze supermarketu nějaký rozdíl?

Komentáře

Okomentovat

Vážená uživatelko, uživateli, děkuji za tvůj komentář.

Tvůj e-mail a osobní údaje, které mi odesláním komentáře dáváš k dispozici, budou využity pouze k tomuto účelu, kterým se rozumí přidání komentáře, včetně běžné statistiky návštěvnosti webu pro osobní účel.

Oblíbené příspěvky