Když práce růže přináší. Lze si vybudovat úspěch?

Už delší dobu jsem přemýšlela nad tím, že napíšu článek, který by se věnoval jak úspěchu, tak nejrůznějším spolupracím.

I když je takových článků všude dost, myslím, že na toto téma ještě nebylo řečeno úplně vše. (Vzhledem k názorům na diskuzích a fórech, které jsem měla tu příležitost číst.) Také se mě na mé názory a rady často ptáte, takže bych řekla, že to můžeme vzít hromadně. :)

Foto: Isabella Holmes

Nejspíše bych začala s tématem samotného bloggování a tvořením obsahu pro sociální sítě.

Někdo tvrdí, že dnešní bloggerská a youtuberská scéna je zkažená. No, možná to tak bude. Spousta lidí si zakládá účty na sociálních sítích v touze po rychlé slávě a výdělku. Často se nebojí použít ne zcela čisté praktiky (třeba si koupí fanoušky), nebo se nebojí vystupovat jako naprostí blázni, kteří šokují. (Koho by bavilo sledovat třicátou slečnu věnující se kosmetice, když můžete sledovat někoho, jak ničí věci. Že?)

Dále jsou tu pak skupiny tvůrců, které se vypracovaly svým vlastním úsilím. Mají tisíce sledujících a pravidelně jim chodí balíky věcí, které si z pohledu přihlížejících sotva zaslouží. (Z takových se dost často rekrutují další tvůrci.)

Nakonec je tu skupina (zpravidla těch nejmladších), kteří si řeknou, že tvořit obsah přeci není tak těžké. Zvlášť, když jsou každý den bombardování videi a obrázky unboxingů a PR balíků. Založí si blog a diví se, proč jim po měsíci existence ještě nepřišla žádná nabídka spolupráce.

Foto: Isabella Holmes

Mým osobním cílem není nikoho soudit. (I když nebudu lhát, že bych to občas neudělala s chutí.) Zároveň ale chápu, že může být pro řadu začínajících tvůrců frustrující čelit vytrvalému "neúspěchu". (Kdy se jim stále nedaří se prosadit.)

Kdybych měla někomu udělit pár dobrých rad, pak by to nejspíš byly tyhle:

- Je důležité, abyste dělali to, o čem si myslíte, že má smysl.
- Nevolte si tu kratší cestu k úspěchu. (Kdo rychle vzplane, zpravidla rychle vyhoří.)
- Snažte se dělat kvalitní a zajímavý obsah. (Jak bude pro čtenáře a sledující zajímavá 150. recenze jednoho produktu?)
- Držte si úroveň. (Tedy, hlavně slušnost.)
- Nebojte se být aktivní a být trochu vidět.

V neposlední řadě je potřeba zmínit, že blog či sociální sítě byste měli dělat především pro zábavu. Kdo si je založí čistě za účelem zisku a sbírání spoluprací ztrácí rychle motivaci k další práci. 

I já sama jsem začínala stejně. Sledovala jsem naše největší youtuberky a říkala jsem si, jak by bylo skvělé mít alespoň zlomek jejich úspěchu. To mne ale neodradilo, abych na blog přidávala vlastní postřehy a názory. A světe div se! Po několika letech mi začaly nabídky chodit samy od sebe. (Ale je fér říct, že značný podíl na několika z nich má i má práce v redakci.)

Neberu je všechny. Jen v případě, že se mi zdají být opravdu zajímavé. V tomto ohledu je dobré být střízlivý a držet se spíše při zemi.

Lidé často říkají, že spolupráce jsou mor bloggo a youtube sféry. Podle mě to není až tak úplně pravda. Minimálně to tvůrcům pomáhá získávat stále nový obsah. A pokud není každý příspěvek sponzorovaný, pak si myslím, že je to v pořádku. Nehledě na to, že produkty jsou často "platem" za několikaletou snahu.

Mohla bych napsat i dlouhý odstavec o označování reklamy/spolupráce/barteru. Ale bylo by to tak dlouhé, že to nejspíš nechám na jiný článek. (Klidně dejte vědět do komentářů, zda se k tomu mám vyjádřit.) Ve zkratce ale za sebe říkám - označovat vždy.

Když to nejde...


Ze svého okolí ale znám i případy, kdy se tvůrci snaží, ale i přesto nemají dostatečně vysoký počet odběratelů a nabídky od firem jim taktéž nějak nechodí. 

Stále totiž žijeme ve světě, kde hlavní roli hrají čísla. Málokdo někomu něco nabídne jen pro jeho krásné modré/zelené/hnědé oči. (A pokud ano, tak je to opravdu jen hodně výjimečně.)

Co se vyplatí zkusit?

- Zapojit se do nějaké podpůrné skupiny na sociálních sítích.
- Oslovte vybranou firmu přímo. (Máte větší šanci zaujmout i přesto, že nemáte tak velkou základnu.)
- Odpovídejte na poptávky nabídky spolupráce. (Nejlepší je použít Google vyhledávač. Výsledky hledání by měly být co nejaktuálnější. Např. v horizontu za poslední měsíc/rok.)
- Psát vlastní recenze na výrobky firem, které si samy koupíte. Firmě pak pošlete odkaz. Budou určitě rádi a dost možná i sami přijdou s nějakým zajímavým návrhem.
- Trochu investovat do vybavení, které posune úroveň vaší práce o kousek dál.

Co určitě nefunguje

- Čekat, že po měsíci budete zasypáni věcmi. (Většina firem chce historii blogu alespoň půl roku.)
- Čekat, že s 50 sledujícími je každý žhavý s vámi spolupracovat. (Konkurence je dnes obrovská a firmy raději cílí na profily s vyšším počtem fanoušků.)
- Nečestné jednání. (Nakupování falešných follow, technika follow/unfollow/follow atd.)
- Neprofesionální přístup. (S vámi na světě existují i další lidé. Nikdo z nás není středobodem vesmíru.)
- Pasivita. (Občas si zkrátka musíte umět o danou věc říct.)
- Nebát se práce, i když její výsledky zatím nejsou vidět. (To období, kdy tomu tak je, je poměrně dlouhé.)

Závěrem


Nebudu tvrdit, že můj postup je nějaká univerzální pravda. Určitě se najde spousta dalších lidí, jejichž cesta vedla úplně jinudy než ta moje. (A jsou dnes třeba úplně někde jinde.)

Za sebe ale říkám, že poctivá práce a trocha úsilí se vždycky vyplatí. 


Komentáře

  1. Přiznám se, že honba za spoluprácemi jakožto měřítkem úspěchu mi přijde úplně irelevantní. Jako čtenář se nudím, když na 3.+ blogu objevím v průběhu jednoho týdne recenzi na tentýž produkt. Pro mě je měřítkem, když autora baví blog psát a čtenáře číst a komentovat. Spolupráce klidně ano, ale jen když nedělají většinu obsahu a jsou pečlivě vybrané. Já třeba spolupráce defaultně nepřijímám, nechci si na sebe uplést bič v podobě dalšího závazku. Pokud jsem z něčeho nadšená, ráda udělám reklamu i zadarmo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nejspíš ano, ale v dnešní době to tak je. Alespoň tedy soudě podle toho, co kolem sebe vidím. Neustále se každý ptá ostatních, jak nějakou spolupráci získat, nebo kolik jich kdo měl.

      Tvůj přístup chápu. Taky mě nebaví číst miliardu stejných recenzí. To je stejné, jako když X lidem přijde ten stejný PR balíček a pak je toho všude plno.

      Na druhou stranu, když mě nějaká nabídka přijde, pečlivě ji zvážím a buď ji vezmu, nebo ne. Spolupráce sice nejsou k životu úplně nutné, ale pokud jsou, taky to není úplně špatně, když člověk zná své hranice. :)

      Vymazat

Okomentovat

Vážená uživatelko, uživateli, děkuji za tvůj komentář.

Tvůj e-mail a osobní údaje, které mi odesláním komentáře dáváš k dispozici, budou využity pouze k tomuto účelu, kterým se rozumí přidání komentáře, včetně běžné statistiky návštěvnosti webu pro osobní účel.

Oblíbené příspěvky