neděle 13. května 2018

Vím, co pro sebe mohu udělat? Zdravější životní styl krok po kroku.

Nad tématem dnešního článku jsem přemýšlela několik posledních dnů. Ne, že bych to snad nějak cíleně plánovala, ale od konce minulého roku jsem se rozhodla žít o něco zodpovědněji sama k sobě. Toto téma mi přijde být zajímavé, protože je tu určitě mnoho z vás, kteří jste si do nového roku dali předsevzetí něco změnit, ale nakonec se vám to třeba nepovedlo. Případně - snažíte se, ale nemáte dostatečnou vůli zdravější životní styl zakomponovat do svého života trvale.

Proto jsem se rozhodla napsat několik tipů, které mám vyzkoušené sama na sobě a o kterých vím, že mohou za určitých podmínek fungovat. :)

Zdroj: Pexels.com

U nás doma nikdy nebylo zvykem držet diety nebo nějak zvlášť přemýšlet nad životním stylem. Jakmile je ale člověk starší, občas ho osvítí myšlenka, že by měl se svým tělem a životem něco dělat. Zároveň to ale chtělo nějaké nenásilné řešení, jelikož se často stává, že pracuji i 12 hodin denně a na pracovní aktivity padne klidně i polovina mých víkendů. 

Se stresem jde samozřejmě ruku v ruce i přejídání a vyhledávání nezdravých potravin, což se mírně odrazilo i na postavě. (Sice ne nijak drasticky, ale i tak mi to docela vadilo.)

Proto jsem se rozhodla, že první krok, který udělám bude, že přestanu sladit své dva šálky kávy denně. (Výjimku tvoří pouze návštěva kaváren, kde je na mne káva příliš silná.) Ne, že by byl tento úbytek cukru nějaký všehospásný, ale i když snížíte svůj denní příjem cukru o 4 lžičky, začne to být na vašem organismu znát. 

Bylo zrovna před Silvestrem, když jsem v obchodě poprvé sáhla po hummusu. Už si ani přesně nevzpomínám, co mě k tomu vedlo, ale rozhodla jsem se ho ochutnat. Po první konzumaci paprikového hummusu mé chuťové pohárky naznaly, že tohle bude to pravé a od začátku roku jsem ho zkonzumovala už asi dvě kila. :) Je dobrý samotný, se zeleninou nebo jako alternativa k máslu na pečivo - třeba pod sýr nebo pod šunku. Krom toho, že dobře chutná, má v sobě spoustu prospěšných látek a hlavně bílkovin, které vás rychle zasytí.*

*S bílkovinami mám obecně dobrou zkušenost, nejen při snižování hmotnosti. Nevím, zda to tak funguje u každého, protože každý člověk je unikátní a prospívá mu něco jiného. Určitě bych ale řekla, že pokud do svého jídelníčku zahrnete tvaroh nebo právě onen hummus, tak vedle určitě nešlápnete.

Bílkoviny mají nejen vysokou nutriční hodnotu a snižují pocit hladu. Také pomáhají udržovat svalovou hmotu, která je při spalování tuků velmi důležitá. (Protože čím víc svalů máte, tím víc spalujete i když zrovna nic neděláte.) Svaly mají totiž tendenci při snižování hmotnosti odcházet jako první, což rozhodně není dobrá dlouhodobá strategie. (Laicky řečeno - sice zhubnete, ale především to, co jste nechtěli.)

Aby toho nebylo málo, zhruba před dvěma měsíci jsem začala každý den popíjet čistou vodu s citronem. Nejen, že je to v teplejších dnech velmi osvěžující, ale také zdraví prospěšné, protože citron napomáhá detoxikaci organismu. Možná jste to nevěděli, ale toxiny si velmi rády dělají pelíšek v tukové tkáni, kde jsou hezky v teple a pohodlí a nemusí se bát, že by je tam někdo našel. Aby byl celý proces završen, začala jsem mít hodinu aktivního pohybu každý den. Pravidelně chodím do práce i z práce pěšky, protože je to kousíček, (podle mapy asi 2 kilometry, které člověk ujde za 20 minut) a k tomu rychlé posilovací cvičení, převážně ráno po probuzení.

Za dobu, kdy praktikuji těchto několik jednoduchých pravidel, jsem viditelně zhubla bez toho, aniž by bylo nutné hladovět. Nebudeme si nic nalhávat - nemám problém si dát dobrý dort nebo pár skleniček vína. Jsem zastáncem toho, že člověk by si neměl odpírat veškeré potěšení a žít jenom ze vzduchu, vody a salátu. 

Samozřejmě, mluvili jsme zde především o jídle, ale zdravější životní styl aplikuji i v dalších oblastech. Tohle jsou některé z mých dalších pravidel a poznatků:

- Pít více tekutin (s tím jsem měla vždycky problém, ale každý den si před sebe postavím sklenici s vodou, kterou pravidelně doplňuji).
- Důkladně se mazat krémem s SPF (50).
- Spát každý den alespoň 8 hodin (naučila jsem se chodit spát dřív a ranní vstávání už jako sova snáším o něco lépe).
- Snídat (i když jsem si vždycky myslela, že to nikdy dělat nebudu).
- Udělat si čas sama na sebe (protože psychika je také hodně důležitá, pokud se chcete cítit dobře a fit - všechno totiž začíná v hlavě).

Doufám, že některé z mých tipů a triků někomu pomohou v rozhodování, co byste mohli pro své zdraví dělat lépe i vy. Přeci jen - tělo je náš chrám a měli bychom se o něj umět postarat, protože jakmile přestane fungovat tak, jak má, většinou už bývá pozdě.

Žádné komentáře:

Okomentovat