Toulky po Středočeském kraji

Dneska si, poněkud netradičně, střihneme mini fotografickou reportáž z mých nedávných toulek po Středočeském kraji. Částečně bude tento post zahrnovat i pár fotek z Jihomoravského kraje (konkrétně z Předklášteří), ale to mi snad odpustíte, protože to bylo po cestě. Část fotek tu nebude vůbec, konkrétně jde o snímky, které jsem pořídila v Městském muzeu Čáslav, kde jsem slíbila, že si fotky nechám pouze po osobní potřebu.


Když se řekne Čáslav, znalým se většinou vybaví vysoká věž kostela sv. Petra a Pavla, která je viditelná už z dalekého okolí. (Dalším poznávacím znamením tohoto města je neustálý hukot stíhaček, protože kousek od něj je 21. základna taktického letectva Čáslav.) Kostel byl bohužel zavřený, ale alespoň jsem se byla projít kolem něj. Určitě doporučuji, minimálně z důvodu, že objevíte spoustu dalších zajímavých zákoutí, včetně historických domů.





Další zastávkou na cestě byl zámek Kačina, který se nachází nedaleko Kutné Hory, konkrétně na kraji obce Svatý Mikuláš. Určitě víte, že jde o naši nejkrásnější empírovou stavbu, kterou nějakou dobu obýval rod Chotků. (Nejvýznamnější osobností byla pravděpodobně Žofie, která si vzala za manžela Franze Ferdinanda. Je otázkou, jestli to bylo štěstí, když vezmeme v úvahu, jak oba skončili.)

V zámku jsem se objednala na prohlídku okruhu, který vedl do knihovny, zámeckého divadla, historické lékárny a nikdy nedokončené kaple, která se používá k filmování a pro pořádání výstav.




V Kutné Hoře jsem byla sice relativně nedávno, ale tentokrát jsem objevila něco, o čem jsem neměla tušení. Jde o Muzeum čokolády Kutná Hora, které je propojeno s prodejnou čokolády Lidka, která má dlouholetou tradici. (Tahle čokoláda prý patřila za první republiky k nejlepším na světě.) V muzeu uvidíte formy, nádoby na kakao, staré reklamy a spoustu dalších věcí. Čokoládu si pak můžete koupit ve vedlejší místnosti.



Zhruba o 2,5 hodiny později jsem se po krátké pauze zastavila v parku zámku Žleby, ve kterém jsem se naposledy vyskytla už v prosinci. Tentokrát jsem ale nešla cestou přímo kolem zámku, ale šla jsem po mostku směrem k oboře. (Cesta kolem zámku vede pod tou malou tmavou věží s portálem vlevo dole.)



Další den, tedy včera, jsem cestou zpátky jela přes Předklášteří, které je jen pár minut jízdy autem (či vlakem) od Brna. Jeho největší dominantou je klášter Porta Coeli, který si spousta lidí plete se zříceninou kláštera Rosa Coeli v Dolních Kounicích. Osobně mě jeho stavební podoba nechává poněkud chladnou, ale je pravda, že bohatě zdobený portál přímo svádí k tomu, aby byl zachycen na fotkách.

*Další cestovatelské tipy: Budete-li na Kačině, mohu doporučit Empir Cafe. Jde o krásnou kavárnu v jednom ze zámeckých křídel, která má velmi příjemnou atmosféru, dobré ceny a chutné zákusky. V Porta Coeli pak můžete vyzkoušet menší Klášterní kavárnu Porta Coeli, která sice není tak velkolepá, jako ta na Kačině, ale pro drobné osvěžení a polechtání chuťových pohárků bohatě stačí.

**Na Kačině se dá půjčit historický kostým, takže kvůli této kratochvíli nemusíte jezdit do zámku Milotice. + Rodiny s dětmi si mohou půjčit vozík pro nejmenší, který má na zádi stylový nápis "Empírová střela".

***Všechny výlety lze za pěkného počasí stihnout za jeden den, a to ať už máte k dispozici auto, nebo ne. (I když s ním je to o poznání jednodušší.)


Komentáře

Oblíbené příspěvky