Den Brna 2021 a dobročinný projekt na podporu žen

V poslední době mám tak naloženo, že se mi vůbec nechtělo přemýšlet o tom, jak tento článek nazvu. Proto jsem si zvolila krátký popis všeho, o čem budu dneska hovořit. V první řadě půjde o pár střípků ze Dne Brna 2021. A následně si povíme něco o projektu, který se týká postavení žen ve společnosti. (A ke kterému jsem se úplnou náhodou dostala. Znáte to. Vždycky to ke mně přijde samo.)



Začala bych tím, že jsem letos absolvovala dvě přehlídky historického odívání na Dnech Brna 2021. Ty se konají pravidelně. V jejich průběhu se připomíná vítězné přečkání obléhání města švédskou armádou v průběhu třicetileté války. 

Kromě toho, že se pravidelně nosí květiny na hrob Raduita de Souches se diváci obvykle těší i na rekonstrukci bitvy. (Pro představu, švédská armáda měla okolo 30 000 vojáků a Brno bránilo několik měsíců okolo 1500 lidí.) Letos byla na programu i přehlídka historického odívání, která byla průřezem módy od gotiky po 70. léta. Na obou fotkách je vidět jen první část (další materiály se mi zatím do ruky nedostaly), která začíná gotikou a končí začátkem 19. století. To jsem reprezentovala já ve večerních empírových šatech.

V den akce bylo příšerné horko. Ve zprávách jsem dokonce viděla, že teplota atakovala tropických 35. Přesto se všichni snažíme působit naprosto přirozeně. A to i přesto, že mnoho dam na sobě mělo pod šaty korzet, několik spodniček a některé měly na sobě dokonce i pravou kožešinu a samet. (Já si podobné utrpení užila v druhé půlce přehlídky, kdy jsem reprezentovala rok 1880 s dvěma spodničkami, dvěma honzíky, teplou vrstvenou sukní, botami po lýtka, teplým kabátkem s dlouhým rukávem, kloboukem a parapletem, což měla být róba, která se nosila běžně na podzim.) 

Akce se nesla v přátelské atmosféře a přišlo se na ni podívat hodně lidí. Takže věřím, že naše trýzeň neproběhla nadarmo a diváci se něco naučili. (Nebo se prostě alespoň trochu bavili.) 



https://www.instagram.com/zinkyzeny/

Druhou věcí, o které bych dneska chtěla mluvit, je projekt Žínky, za kterým stojí Kateřina Wiecková. Ta je vystudovanou strojařkou, ale našla se v problematice postavení žen ve společnosti. K té příležitosti se rozhodla hromadně nafotit ženy různého věku, vzdělání, zkušeností atd. A rozhodla se je trochu vyzpovídat. A já byla mezi nimi.

Focení, kterého jsem se včera zúčastnila, probíhá v několika dnech a v několika městech. Výsledkem bude krátký dokument, který se bude prezentovat na festivalu. Po rozhovoru s Katkou jsem navíc zjistila, že hodlá v této práci pokračovat. Ale zatím se spíš nechá unášet proudem, protože se projekt neustále vyvíjí. 

K tomu Katka ještě vydává vlastní ilustrace, které můžete vidět na snímku obrazovky výše. Cílem má být upozornění na některé společenské problémy, dialog a podpora všech, kterým současná situace nevyhovuje, ale mají strach ji změnit. (I třeba v rámci jejich vlastního života.) Já kromě fotky Katce nabídla i propojení s jedním známým časopisem. A ještě jsem jí namluvila na audio nějaké své myšlenky a názory, o kterých jsem přesvědčená, že by se měly šířit dál. Jelikož jsem mluvila velmi univerzálně, jsem si jistá, že pokud je Katka nakonec použije, budou z nich moci něco vytěžit i muži. (Nejsem si ale jistá, jestli budu mít odvahu zpětně slyšet, co jsem řekla, protože už teď vím, že bych to možná řekla ještě jinak. Znáte to. :D)

A co děláte o posledních prázdninových dnech vy?

Komentáře

Oblíbené příspěvky