Výlet do chrámu Rosa Coeli

Dnešní článek jsem se rozhodla věnovat výletu do ruiny kláštera Rosa Coeli, který je k vidění v Dolních Kounicích. Ačkoliv jsem v něm byla už potřetí, pokaždé si v něm najdu něco, co mě zaujme a díky čemuž není žádná z jeho návštěv ani trochu nudná.


Do kláštera jsem se vydala s kamarádkou, která sice v Brně několik let bydlí, ale o tom, že tu máme něco takového neměla ani nejmenšího tušení. (Což nemá, kupodivu, docela velká spousta lidí.)

Já osobně jsem se o tomhle místě dozvěděla úplnou náhodou v době, kdy mi bylo asi 18, nebo 19. Docela mě zaujala představa toho, že asi půl hodiny od Brna je ruina gotického kláštera, kterému se jinak říká Růže nebeská. (Porta Coeli v Předklášteří je zase něco jiného.)


Hned na úvod ale musím říct, že když se budete o historii tohoto místa trochu zajímat, zjistíte, že rozhodně nebyla nijak veselá. Kromě toho, že klášter byl vypálen (a jednou hned po rekonstrukci vyhořel), tak v něm (podle všeho) žily jeptišky, které se i přes zákaz stýkaly s muži. Což se zrovna nesetkalo s pochopením místních, ani se sympatiemi na nejvyšších místech. 



O tom, co se v klášteře dělo existují různé historky a je docela těžké říct, které z nich jsou pravdivé. Jedna říká, že jeptiška, která se provdala za místního probošta byla zazděná v křížové chodbě. Jiná zase říká, že do kláštera vběhli vesničané, kteří jeptišky pobili a zahrabali je v křížové chodbě ve třech patrech pod sebou. 

No, a nakonec se taky ještě říká, že snad při nějakém ohledávání kláštera během záchranných prací byly nalezeny dětské ostatky. Nejvíc pravděpodobná je ale asi varianta, že jeptišky stačily před masakrem utéct někam do bezpečí.



Jak to přesně bylo nám už dneska nikdo neřekne. Každopádně to nemění nic na tom, že je Rosa Coeli fascinující místo, na které se ještě někdy stoprocentně vrátím.

Ono totiž, procházet se po gotických chodbách a koukat chybějící střechou do nebe je docela zajímavý zážitek, který vám neposkytne žádná jiná zřícenina u nás. (Možná tak ještě nedostavěný chrám v Panenském Týnci.)



Už jste v Rose Coeli někdy byli? Napište mi do komentářů.

Komentáře

  1. To je dobrá náhoda, Dolním Kounicím chci věnovat jeden ze svých příštích článků. :) Rosa Coeli je i moje oblíbené místo, také se sem ráda vracím. Moc hezký je i blízký židovský hřbitov a hrado-zámek.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V tom případě, jestli budu mít čas a nezapomenu na to, tak to si určitě přečtu. :) Na zámku jsem nebyla. Ale na hřbitově mě kdysi pokousali mravenci. :D Jinak RC je prostě nejlepší. Fakt se divím, že o tom místě ví tak málo lidí.

      Vymazat

Okomentovat

Vážená uživatelko, uživateli, děkuji za tvůj komentář.

Tvůj e-mail a osobní údaje, které mi odesláním komentáře dáváš k dispozici, budou využity pouze k tomuto účelu, kterým se rozumí přidání komentáře, včetně běžné statistiky návštěvnosti webu pro osobní účel.

Oblíbené příspěvky