Hlavně se nenech na nic nachytat

Dnešní téma bude spíše taková menší promluva do duše. Že o tom budu chtít něco napsat jsem věděla už od včerejšího dne, kdy se stala jedna pozoruhodná událost.

Předně bych chtěla říct, že pokud je mým čtenářem někdo, kdo je zapojen do MLM, tak to není nic, co bych šmahem odsoudila. Hodně totiž záleží na tom, o jakou jde firmu. Například s Avon, Oriflame, Mary Kay a podobnými značkami, které už na trhu mají nějakou pozici, jsem naprosto v pohodě. Pak je tu ale spousta takových, se kterými v pohodě nejsem a vám bych radila, abyste si na ně dali velký pozor.

Už ale nebudeme chodit kolem horké kaše a pustíme se do toho.

O co jde?

Zhruba předevčírem mi přišla na Messengeru žádost o přijetí zprávy, kterou mi poslala jedna známější podnikatelka. (Schválně nebudu uvádět o koho jde a o jakou jde firmu. Alespoň si na tom ale můžeme ilustrovat, že proti šmejdům není imunní zjevně nikdo. Ani ten, komu se viditelně daří.)

První kontakt vypadal v pohodě. Chtěla vědět, jestli bych měla na blogu zájem propagovat nějaký marketingový a investiční nástroj. Jelikož online marketing sama dělám, začala jsem pokládat otázky.

  • Proč jsem příjemcem této nabídky, když na svém blogu o žádných takových tématech explicitně, ale ani implicitně, nepíšu?
  • O co přesně jde? (Protože pokud mám něco propagovat, projedu si to od A až do Z a ujistím se, že nejde o nějakou pofidérní nabídku. Kór, když se to ještě týká investic.)
  • Jak se přesně jmenuje ta úžasná firma, do které lidi verbuje, ale nikde ji konkrétně neuvádí?
A tady začíná problém...

Dávám jí bod k dobru za to, že byla dostatečně upřímná, aby mi na můj dotaz řekla, o kterou firmu přesně se jedná. Její jméno opět uvádět nebudu, ale tvoří ho dvě písmena, která jsou záměrně vybrána tak, aby se po vložení do vyhledávače nedalo nic najít. Ono slovo se totiž běžně používá v mluvě nebo v nějakém kontextu s něčím v AJ. (Takže ne, pokud jste dočetli až sem, mohu vás ubezpečit, že to není LR. Což je ale snad jasné i z toho, že tato značka nedělá marketing ani finančnictví. A ne, není to ani OVB. :))

I tak jsem si ale dala trochu práce a najednou mi začal vyhledávač nabízet výsledky (především cizojazyčné), které pocházely ze známých zahraničních zpravodajských portálů. (Denník N, Mirror...) A všechny tyto výsledky poukazovaly na nebezpečné pyramidové schéma a na to, že ta stejná skupina stála za velkým podvodem z roku 2019. (Projekt, který padl, vznikl v roce 2018.) A to rozhodně není vše, o čem se mluví.

Takže

Postup byl jasný. S díky jsem odmítla nabídku a popřála jsem hezký den. A asi tak dvě minuty na to mi přišla velmi dlouhá zpráva, že věřím všemu, co se píše na internetu. A že zaručená zpráva je na nějakých hodně pochybných cizojazyčných stránkách. (Které jsem vážně neměla potřebu otvírat.) Pro zachování svého duševního klidu jsem už na to nic neřekla a této osobě jsem znemožnila další možnost komunikace.

Co si z toho vzít:
  • Pokud vám někdo nabízí nějakou super úžasnou příležitost, ale nikdy vám neřekne, pro jakou firmu vlastně dělá, je to rozhodně důvod k obezřetnosti
  • Že vždy je potřeba si o dané firmě, pokud její název teda dostanete, něco najít (někdy to vyžaduje brouzdání po cizojazyčném internetu a zkoušení různých hesel, v tomto případě jsem měla z jiného článku ze slovenských novin k dispozici nějaké názvy, takže jsem mohla málo konkrétní jméno společnosti spojit s konkrétnějším klíčovým slovem, což zvyšuje pravděpodobnost něco najít)
  • Že šmejdům může propadnout i zcela zjevně úspěšná osoba, která by to teoreticky nemusela mít vůbec zapotřebí
Vím, někdy může být vidina rychlého zbohatnutí a nezávislosti fakt lákavá. Třeba, když vás vyhodili z práce a nevíte, jakým způsobem se dokážete postarat o naplnění svých životních potřeb. Nebo když máte malé děti a nemůžete dlouhou dobu najít práci, která by vám umožňovala skloubit péči.

NIKDY ale neskákejte na lep podobným podvodníkům a sladkým řečem. Fungující business je práce a vyžaduje to hodně úsilí a peněz. Prakticky neexistuje způsob, jak se stát úspěšným, aniž byste do toho nevložili kus sebe, své energie a času. Leda, že se rozhodnete pro nějakou levárnu. A to rozhodně nedoporučuji.

Konec hlášení.

Komentáře

Oblíbené příspěvky